Subscribe:

Pages

Thursday, September 8, 2011

Tajamnya kata-kata dari pedang

Papatah mengatakan"kerana mulut badan binasa","telajak perahu boleh diundur telajak kata buruk padahnya",itu semua,pepatah yang menerang kepada kita betapa buruknya kesan daripada mulut kita apabila kita tidak pandai menjaga kata-kata sebagai seorang insan.mungkin sesetengah daripada kita tidak menghiraukan apa pepatah yang terkeluar daripada mulut kita,bahkan berbangga dengan apa yang kita ucapkan tanpa menghiraukan apa yang dirasa atau didengar oleh orang lain,kerana kita hanya memikirkan yang kita adalah yang terbaik,maka kata-kata kita pun adalah yang terbaik,walaupun pada hakikatnya perkataan yang terkeluar daripada mulut kita itu walaupun sepatah sahaja,namun jika ianya tidak baik pada pandangan orang lain maka ia adalah suatu kata-kata yang buruk,yang boleh menyebabkan orang lain terguris perasaan dengan perkataan kita.

Tiba-tiba saya terfikir untuk menulis tentang masalah ini kerana saya merasakan terlalu ramai orang kita yang suka menjadikan mulut mereka untuk menjatuhkan orang lain tanpa menghiraukan kesan buruk yang akan berlaku disebabkan perkataan yang keluar dari mulut mereka itu.saya juga terfikir kenapa kita suka mengeluarkan kata-kata yang tidak disukai oleh orang lain sedangkan banyak lagi kata-kata manis yang boleh diucapkan dan yang sedap didengar,tetapi kenapa kita suka mengeluarkan kata-kata sedemikian,seperti mengumpat,mengata,menggelar dan sebagainya,adakah kita suka apabila diri kita diperlakukan sedemikian,jika kita suka orang lain memperlakukan sedemikian kepada kita,mungkin orang itu dah tak siuman atau tak normal,sebab semua orang sukakan keindahan,kecantikan,bahkan dari semua sudut kehidupan seorang manusia pun inginkan yang indah-indah.samalah juga dari sudut pertuturan,jika seseorang itu walaupun pada luarannya nampak elok dari segi rupa tau sebagainya,jika percakapannya buruk maka dia akan dibenci orang,kerana semua orang bencikan  keburukan,samalah dengan kita.


Sesungguhnya kata-kata itu lebih tajamnya dari mata pedang,jika luka kerana pedang,masih boleh sembuh,tetapi jika luka dihati,parutnya susah nk hilang.jadi,sama-sama lah kita menjaga pertuturan kita,kerana itu lebih baik untuk diri kita dan orang disekeliling kita,tanpa ada sembilu yang menyucuk dihati kita sesama manusia,lebih-lebih lagi sesama islam,Nabi kita Muhammad ada bersabda"tidak beriman seseoang itu,sehingga dia kasih dan sayang saudara dia sepertimana dia menyayangi diri mereka sendiri"tidak berimn disini ada ulamak mentafsirkan bukan tidak beriman tetapi tidak sempurna iman..jadi amatlah bertepatan dengan hadith nabi diatas dengan perbincangan kita hari ini,kerana hadith tersebut menerangkan kepada kita betapa saudara itu boleh mempengaruhi iman seseorang itu dengan hanya kita kasih dan sayang sesama saudara kita seperti sayangnya kita seperti diri kita sendiri,jadi jika kita tidak suka orang memperlakukan yang tidak kita sukai begitu jugalah kita seharusnya memperlakukan kepada saudara kita sesama islam ini seperti mengeluarkan kata-kata yang tidak disenangi oleh orang lain.


Jagalah tutur kata kita kerana itu akan disukai oleh orang disekeliling kita.sebab itulah kadang-kadang memang perangai saya atau entah ape ke,saya memang suka diam dari bercakap,jika sahabat ada mengenali diri saya,mereka akan tahu diri saya bagaimana,suka je diam..sampaikan ada kata saya ni sombong,sebab tak banyak bercakap,tapi ketahuilah,saya begitu sebab bukan sombong tepai berhati-hati,saya sebenarnya suka jugak bercakap,tetapi ada masanya say suka diam,kerana saya merasakan jika saya terlalu banyak bercakap,saya khuatir,percakapan saya itu,banyak yang buruk dari kebaikan..kerana kebiasaannya orang yang suka bercakap banyak ni,banyak yang buruk dari baik,jadi sebab itulah saya jadi begitu,bukan saya sombong atau apa-apa.sebaliknya saya ramah dan senag diajak berbual,tetapi saya sangat berjaga-jaga didalam setiap pertuturan saya itu,,itu lah diri saya..




"SETIAP KATA SESEORANG ITU,MELAMBANGKAN PERIBADI SESEORANG ITU"


sedikit perkongsian dari saya,daripada pemerhatian saya terhadap masyarakat sekeliling kita...sama-samalah kita jaga tutur kita,banyakkan senyum kerana senyuman itu sedekah..wassalam,,,.......(^^,)y




0 comments:

Post a Comment