Subscribe:

Monday, August 29, 2011

.:NAJAH IMTIHAN:.

Alhmdulillah,setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah SWT,kerana dengan limpah dan kurnianya,dan rezeki yang diturunkan olehnya kepada hambanya yang serba dhoif ini,dapatlah kali ini saya telah berjaya dalam IMTIHAN pada kali ini..(haha..macam skima syarahan lah plak.

Tanggal 23 hb 8 2011,keputusan mtihanku telah keluar,pada pagi tu,aku tidur jap,biasa lah kat mesir ni,malam-malam xleh nak tidur sangat time-time musim panas cam ni,jadi tidur lah sikit pagi tu,sebelum tu,dah dengar dah,khabar-khabar angin yang result akan keluar hari ni,tapi aku buat tak tau je lah,biasa lah kat mesir ni macam-macam khabar angin selalu terdengar,tapi habuk pun takde,jadi aku tidur lah pagi tu,tapa menghiraukan keputusan keluar ke tak hari tu,tiba-tiba talifon ku berbunyi (ring-ring) rupa-rupanya ahli bait ku yang talifon,dia cakap,"haliz!keputusan dan keluar dah,anta lulus," aku menjawab,,"betul ke? alhamdulillah," tetapi dalam hati macam tak puas hati lagi,nak tengok sendiri plak,aku pun terus siap-siapkan pakaian dan terus ke kuliah tuk tengok keputusan ku itu,setiba disana,ku macam tidak percaya,memang betul aku telah lulus,alhamdulillah,bisik hatiku,aku pun terus pulang kerumah dan terus manalifon malaysia tuk memberitahu kepada keluargaku terutama ummi ku..mereka gembira sekali mendengar keputusan ku itu,mungkin itu berkat doa darinya yang tak pernah jemu mendoakan untuk kejayaan ku disini.walaupun jauh dimata,tetapai doa sentiasa mengiringiku setiap waktu dari seorang ibu yang ku panggil UMMI......

Ku berharap pada diriku sendiri,agar kejayaan ini menjadi semangat keadaku untuk aku lebih lagi berusaha didalam imtihan-imtihan yang akan datang....selepas ini aku berharap keputusan ini dapat terus aku capai selalu pada tahun-tahun yang berikutnya,disamping itu juga,kuberharap doa-doa daripada sahabat- sahabat semua yng membaca blog aku ini,supaya aku sentiasa didalam rahmat Allah dan sentiasa dilimpahkan rezeki olehNya,dan sentiasa najah dalamimtihan di bumi Anbiya' ini......doakan ku disini.................. amin......


sekian dariku,,maassalamah wa ilalliqa'..................assalamualaikum.......................(^^,)y......














Wednesday, August 10, 2011

Kerinduan di perantauan


Di tengah-tengah kesunyian malam,hatiku berbicara keseorangan,mengapakah hati ini selalu terkenangkan malaysia,emm..tak taulah,,nak kata lama dah xbalik,baru je balik ari tu,siap balik free lagi..aku pun keliru gak..haha..ataupun mungkin dah lama tak menyambut ramadhan bersama orang tersayang kot..haaahhh,,,tak tau lah..tak sebena-bena aku teringat malaysia plak,gatal plak tangan aku ni tulis kat sini plak,,rasa nak luahkan kat sini je,sebab nak gitau kat orang pon,malu lah gak kan,"apelah besar-besar pon ingat malaysia lagi,xleh berenggang sikit"..hehe..baik tulis kat sini je,,bleh gak nak luahkan sikit-sikit..kalau kat malaysia ni,tengah bulan puasa-puasa gini best gak.kalau nak ikutkan lauk-lauk tuk berbuka tu,aduhhh la banyak sampai tak habis dimakan,tapi bukan tu yang di ingatkan,tapi memori berbuka bersama keluarga tu yang di ingatkan,kalau kat sini,berbuka ngan kawan je lah,hari-hari aku tengok kawan,kawan plak tengok aku,kata orang kelantan (klipah-klipah) haha,,(badi dok tengok),,(mu tengok aku,aku tengok mu)hahha,,gitu lah suasana kat mesir ni..tapi seronok gak,bila difikirkan balik,,sebab itulah dinamakan kenangan indah,,hihi..kalu aku tak duduk sini ,tak dapat rasa lah aku suasana cam ni.malam ni xtau lah nak sahur ngan apa,lauk xde nak dimasak,roti canai yang aku buat semalam tu je yang ada lagi,,emm,,nampaknya sahur ngan roti canai je lah pagi ni,nak buat cam ne,biasalah dok jauh di perantauan..makan apa saja yang ada,yang penting kenyang..emm,,nape lah mata ku ni,tak mahu tidur lagi,hampir setiap hari cam ni,,tak boleh nak tidor,,mungkin sebab sekarang ni musim panas dan waktu subuh pun awal sangat,jadi susah sikit nak lelapkan mata ni.aikkk,,dah pkul 2 pgi lebih dah,cepat betul masa berlalu,emm,kena g sahur dulu ni,,hehe..nnti ada masa aku tulis lagi..ni pun xrancang pun nak tulis,tapi bosan sangat,tak ada kija ape-apa,jadi tulis lah kejap..emm..oklah ye semua,,aku gi sahur dulu ye,,jumpa lain wakte plak ye..ok,,barakallah fiq...wassalam...

Monday, August 8, 2011

puasa oh puasa...

assalamualaikum...cam ne dengan puasa sahabat2 semua?dah masuk 8 hari dah kita berpuasa ni..penat gak kan..haha..tapi xpe,,hanya sebulan je dalam setahun,masa bulan ni lah kita nak rebut ganjaran yang Allah berikan kepada kita selaku hambanya,,betul x?jadi,,marilah sama-sama kita meningkatkan ketaqwaan kita dan kehambaan kita kepada allah kerana ganjaran pahala dibulan ini sangatlah besar sekali,jangan menyalah ertikan pula ya,bahawa masuk je bulan ramadhan,kena kuat beribadah,tapi bulan-bulan lain slow je.bukan begitu ye,tapi kita mestilah memanfaatkan bulan ramadhan ini sebagai sekolah bagi kita supaya kita dapat belajar dari bulan ramadhan ini.jadi ape yang penting sekali,kita kutiplah apa yang penting sekali yang dapat kita ambil dalam bulan ramadhan ini.selamat berpuasa...

Friday, August 5, 2011

Temankan Kawan

hari ni masih berada di cairo.temankan kawan kat sini yang baru datang dari moroco..rasa rindu plak pada kampung ku kat tanta tu.tapi sebab kawan punya pasal..emm,terpaksalah temankan dia kat sini..bawak dia jalan2 di cairo ni,jadi mushrif plak..hahaha,letih gak la bulan2 puasa gini,tapi xpe,asalkan kwan seronok xpelah,hati kita pon seronok gak..hehee...ps2 nak bawak dia balik tanta plak,hari ahad ni.nak bawak jalan2 kat tanta plak..hehe semoga dia seronok datang kat mesir ni..

Thursday, August 4, 2011

my new blog

this is my first day in the blogging world,,,,,